Zuid-Amerika

Het heeft even geduurd, maar daar zijn we weer. In dit verhaal zullen we allerlei prachtige hoogtepunten opnoemen van onze reis in Zuid-Amerika. Maar tussen al deze hoogtepunten was er een zeer diep dieptepunt. In Buenos Aires kregen we het trieste bericht uit Nederland dat de hoofdredacteur van Quest, Angela's voormalige baas, is overleden aan een bacteriële infectie. Ze is 39 jaar en heeft drie kindjes. Beide hebben we voor haar gewerkt en waren compleet lamgeslagen door het nieuws. We kunnen het niet beseffen. Vaarwel Karlijn.

Zuid-Amerika

Buenos Aires baby! Wat een geweldige stad. Een perfecte ´laatste stop´ voordat we weer naar huis gaan. We willen niet naar huis! Maar goed, aan alles komt een eind. Wat hebben we de afgelopen weken uitgespookt? We hebben paardgereden, berg beklommen, in een woestijn geslapen en heel veel wijn gedronken. Te veel om op te noemen. Met een internationale groep van ongeveer 10 man reisden we in een omgebouwde Mercedes-truck van Lima (Peru) naar Buenos Aires in zes weken. We hadden twee gidsen. Juan, een Argentijn, en Toine, een Nederlander. Omdat we zo ongelooflijk veel hebben gedaan en gezien in zo'n korte tijd, zullen we alleen 3 hoogtepunten opnoemen.

Paardje rijden

Een zeker hoogtepunt was paardrijden in Estancia Los Potreros. Estancia is een landgoed van 2000 hectare met 600 koeien, 400 paarden en gauchos (Argentijnse cowboys). De eigenaar is een Argentijn, maar heeft een groot deel van zijn leven in Engeland gewoond. Dit heeft als bizar resultaat dat hij een gigantisch Engelse accent heeft. Zelfs de Engelsen in onze groep waren verbijsterd. Ons verblijf had dus een Anglo-Argentijnse twist: Engelse cottages, veel vlees, goede wijn en vriendelijk personeel. We verbleven drie dagen op het landgoed en hebben daar een geweldige tijd gehad. 's Avonds kookten we zelf, stookten we de openhaard of houtbranders op en genoten van we van de wijn die ook van het landgoed kwam. Overdag kregen we een paard onder onze kont.

Claudia wist van te voren niet helemaal zeker of het wel leuk zou vinden, zo'n paard. Maar na een dag ging ze galopperend heen! Het waren dan ook wel hele makkelijk paarden. Je kon ze met slechts 1 hand besturen en alle paarden volgden het paard van de gaucho. De tweede dag was er een lasso-wedstrijd. Er waren 5 kalveren, vier zwarte en 1 bruine. Terwijl de gaucho's ze opfokten, moest wij ze proberen te vangen met onze lasso. De bruine was een fles champagne waard. We kunnen met trots melden dat we de eer van Holland hebben verdedigd. Claudia lassode twee zwarte kalveren tegelijk, vergat los te laten en werd bijna over het landgoed meegesleurd. Angela lassode eerst haarzelf, maar nadat ze uit de web van touw was bevrijd, kreeg ze de bruine te pakken.

Twee flessen champagne voor de Nederlanders!! Yes! Met afgunst zeiden de Engelsen: 'Winnen de Nederlanders ook eens wat'. Inderdaad!

Een snufje zout

Een ander hoogtepunt was zout. Heel veel zout. In het westen van Bolivia ligt de grootste zoutvlakte ter wereld: Salar de Uyuni. Met een oppervlakte van 12.000 m2 en ongeveer 10 miljard ton zout, kan het met recht indrukwekkend genoemd worden. Omdat er zo veel 'wit' is, kun je er zulke leuke foto's maken!

De daaropvolgende dagen reden we met de truck door het Hoogland van Bolivia (de altiplano). We hebben nog nooit zo veel 'niets' in ons leven gezien. Wegen zijn er niet echt. Enkel het bandenspoor van onze voorgangers was een indicatie van beschaving. We hadden een gids nodig om door dit gebied heen te rijden, anders zouden we hopeloos verdwaald zijn geraakt. Op de 'altiplano' is het koud. HEEL KOUD! -15 graden ´s nachts! Koud dus. Op een gegeven moment hadden we wel een beetje genoeg van die hoogte. Het is zo vermoeiend om de hele tijd tussen 4000 en 5000 kilometer te leven. Je raakte snel uitgedroogd en hebt geen energie. De altiplano is prachtig, maar vaak namen we geen eens de moeite om de truck uit te stappen om een foto te maken. Te vermoeiend.

Trekking door de Andes

Als we nog een hoogtepunt moeten opnoemen (letterlijk) dan zeggen we in koor: de Incatrail.

Alle wegen leiden naar Rome, toch? In Zuid-Amerika leidden alle wegen naar Cusco, de oude Inca-hoofdstad. Zo liepen er ook verschillende 'trails' tussen het welbekende Machu Piccu en Cusco. Bijna al deze paden zijn verloren gegaan, maar slechts 1 bestaat nog voor een klein gedeelte en dat is de fameuze 'Incatrail'. Wij hebben deze niet gedaan. Te toeristisch. We hadden geen zin in file-verschijnselen en dikke Duitsers op ezeltjes met zuurstofflesen. Wij deden de 'community trail': drie dagen lopen door het Andesgebergte, slapen in tentjes, schijten in gaten in de grond. En op de locals na geen mens te zien. Het hele idee van de 'community trail' is dat een gedeelte van de opbrengst naar de locale bevolking gaat. Onze groep bijvoorbeeld bracht twee toiletten mee voor de basisschool. En geloof ons, die hadden ze nodig. Als dank zongen de super schattige kindjes, die zich duidelijk al weken niet hadden gewassen, liedjes voor ons. Tijdens de tweede trekking-dag bereikten we 4800 meter hoogte. Toch wel een beetje trots keken we uit over de vallei, gletsjers en meren. Het was letterlijk een hoogtepunt. De laatste dag hingen we toch nog een beetje de toerist uit en bezochten we het indrukwekkende Machu Piccu.

Dragoman

De overland-tour door Zuid-Amerika was de eerste geplande trip tijdens onze wereldreis. Tot die tijd hadden we alles op eigen houtje gedaan. Het was dus even wennen dat ineens alles geregeld werd, maar de tour is erg goed bevallen.

Het was een mooie manier van reizen met zo'n oude truck: in het niemandsland kamperen, zelf koken, kampvuurtje maken. We hadden ontzettend mazzel met de groep. Het was een jonge groep met leuke mensen. Bij één van de Engelse meisjes, Sarah, mogen we nog twee dagen in Londen blijven slapen voordat we weer naar huis gaan. Bij het ´truckleven´ hoorde ook een hoop drama. Soms leek onze bus wel een soap. Ten eerste konden we de Argentijnse gids, Juan, niet uit staan. Het was echt zo´n zelfingenomen, arrogante, nationalistische klootzak. We hadden ontzettend veel moeite om met hem te communiceren en elke vraag die we hem stelden, was hem eigenlijk te veel. Hij probeerde de hele bus te versieren. Bij één van de Engelse meisjes, Lucy, lukte dat. Toen er een Franse vrouw van in de dertig zich bij de groep voegde, ging Juan rustig over met het versieren van haar. En daarna, tijdens een avond uit in Buenos Aires, zoende hij weer met Lucy. Dit was voor de Française een goede reden om stampend naar Juan toe te lopen en haar drankje in zijn gezicht te smijten. Wat een drama! En dit was nog maar één aflevering uit de 'Dragoman-soap'.

Buenos Aires

En nu zijn we in het prachtige, historische, bruisende en hippe BA. We zitten in een hostel midden in de 'Soho-wijk' van de stad: Palermo. Een opkomende wijk met boetiekjes, boekenwinkels, koffietentjes, tangoscholen en lekkere restaurants. Een beetje de Jordaan van Buenos Aires. We hebben een keuken en kunnen dus lekker zelf koken. Het is hier nu winter, maar het is er fijn. Rond de 10 graden en een zonnetje. We hebben al gemerkt dat de winkels hier veel te leuk zijn. Angela heeft inmiddels 5 jurken gekocht en Claudia heeft een vintage leren jas en een prachtige nieuwe ring. Verder gaan we tango- en yogalessen volgen. We vermaken ons wel!

En we gaan nog niet naar huis ...

Aan alles komt een eind. En dat zal om precies te zijn op zaterdag 14 augustus om 19 uur zijn, vlucht EZY3005. Dan landen wij in Amsterdam. We verwachten spandoeken!

Alle andere foto's van Zuid-Amerika zijn hier te bekijken.

Bart

Met een hele grote glimlach lees ik jullie blog! Wat ge-wel-dig zeg! Een beetje jaloers ben ik wel, maar ik vind het echt super wat jullie doen. Wauw! Geniet er nog even van.

X Bart vanuit Shanghai

Giovanni W.

Goede morgen levensgenieters
Het is weer een mooi verhaal en prachtige foto,s ik weet zeker dat jullie er geen spijt van hebben van deze reis .
Maar aan alle dingen komt een einde , dus ook aan jullie reis ,op naar het mooie pittoreske Ilpendam
Of we op schiphol staan weet ik niet, op zaterdagavond eten wij altijd soep met brood thuis. ?
Geniet nog even van het laatste traject , en veel plezier bij de tango lessen .
Met vriendelijke groet uit het zonovergoten en mooie Ilpendam

Joren

Blijven jullie als jullie terug zijn in Nederland ook nog verhalen schrijven, aangevuld met foto's?

gonny

hallo meiden
wat een heerlijk verhaal en schitterende foto;s staan er weer op .
geniet nog maar even want het gaat nu hard hoor,maar aan alles komt weer een eind hoor..

tot gauw en de groetjes van ons

Kristel

Super mooie verhalen en foto's!

liefs vanuit amsterdam x

Melanie

Meiden,

Ik heb weer genoten van jullie verhaal. Geweldig om te lezen zo tussen mijn administratieve werkzaamheden door :-). Veel plezier bij de tango lessen.

Tot snel Liefs en een dikke kus van Mel

P.s. was leuk om jullie even te zien afgelopen zaterdag!! xx

Nicky

Hey meiden,

Geweldig dat jullie bij Sarah in London kunnen logeren, komt die naam je niet bekend voor Angela?! Zal het toeval zijn dat alle Sarah's gastvrij zijn. Oh maar volgens mij zal het de twee extra dagen wachten wel waard zijn... Ook weer een mooie afsluiter in London waar het in januari toch maar mooi een tijd terug allemaal begonnen is... Ik vond het super leuk om jullie weer te zien stralen op de cam, hebben jullie nog lekker gepicknickt? (hoe schrijf je zo'n woord in hemelsnaam, staat zo raar) haha...

Nou meiden nog even de voetjes van de vloer, flitsen met de camera, lachen naar de mensen, wandelen op de grote hoogtes, shoppen, zitten en je laten vliegen naar ons waar iedereen met smart op jullie wacht! Heel veel liefs Nicky

opa L.

Ik heb de verhalen gelezen van je prachtige reiservaring en de vele mooie foto`s.
Ik ben een weekje in ilpendam op vakantie en niet verder gekomen dan Edam ,Hoorn en Amsterdam,maar dat is ook leuk.
Verlang spoedig weerzien.Tot dan Opa.

Anja

Hey Angela en Claudia,
Heerlijk om jullie verhalen te lezen en wat zijn de foto`s mooi en leuk .
Geniet van de laatste paar weken in Bueos Aires!
Jullie gaan dansend(tango,Salsa enz...) terug naar Nederland!! Veel liefs Anja

Antje

Ooohw, die BA straatjes.....heimwee! Ik vind het allemaal geweldig, die verhalen en jaloersmakende foto's, maar zou jullie ook graag weer es in het echt willen zien:-).

Geniet van die laatste twee weken en tot snel!!

Dikke zoen!

MarK

Wat een taferelen (mooi woord) weer en nog steeds lekker op dreef. Hier in NZ geniet ik van de winter, nieuwe studenten en veel snowboarden. In sep neem ik een team mee naar Chile!!Ben benieuwd naar Zuid Amerika.We gaan huizen bouwen na de aardbeving en snowboarden. liefs

cor gonny lisette

Angela ,langs deze weg gefeliciteerd met je verjaardag.
hoe is dat ,zover weg om je verjaardag te vieren?
maak er met je nieuwe vrienden daar een mooie dag van.

groetjes uit ilpendam

Lucy Adelaar

Oh, Angela & Claudia, wat maken jullie mij blij met al die schitterende verhalen. Ik kan het me zo levendig voorstellen wat jullie allemaal meemaken. Het is net of ik een avonturenboek lees (van twee kanjers uit Ilpendam). Ik ben zo blij dat jullie deze reis samen beleven. Ongelooflijk, wat jullie allemaal meemaken.
Ik ben inmiddels weer heerlijk thuis, geniet van elke dag en voel me prima. Willen jullie alvast zondagmiddag 19 september 2010 blokken in de agenda. Ik heb zo'n ZIN om mijn verjaardag te vieren. Zodat wij alle familie, vrienden, vriendinnen en kennissen weer eens zien en spreken. Er is zo veel gebeurd in ons gezin de laatste jaren, waardoor we het contact met (sommige van) onze lieve familie, vrienden/vriendinnen en kennissen minder hebben onderhouden. De uitnodiging volgt spoedig.
Een dikke knuffel voor jullie beiden van mij :-)

Susan

Hey meiden!

Wat spannend allemaal en wat jammer dat de reis alweer bijna over is!

Ik had het nieuws over Karlijn ook gehoord hier op mijn werk, ze was een vriendin van iemand die heir werkt. Ik moest meteen aan Angela denken. Wat verschrikkelijk! :(

Ik hoop dat jullie ondanks dit nieuws nog kunnen genieten van de laatste 14 dagen. En tot snel!
x Susan

anja

lieve Angela gefeliciteerd met je verjaardag.
Toch wel speciaal om je verjaardag in Buenos Aires.
Maak er een gezellige dag van .

Heel veel liefs en een dikke knuffel Papa,Mama,Thajan en Opa.

anja

Herstel !
Toch wel speciaal om je verjaardag in Buenos Aires te vieren!!

ans bouwes

Dag lieve nicht, van Harte Gefeliciteerd en een dikke knuffel van Jan en Ans.

joke

lieve angela, van harte gefeliciteerd met je verjaardag, we drinken een borrel op jou en geniet nog van jullie mooie reis samen. veel liefs van karel, joke, anke en nadine.

Karel Groffen

Hi Angela, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een leuke dag van.

12 augustus is een mooie dag om weer terug thuis te komen (-:

Groet oom Karel

Linda

Heeey meiden!
Wat een fantastisch verhaal! Heb nu alweer heimwee en Zuid-Amerika lijkt mij prachtig om de volgende keer naar toe te reizen! Vond het leuk jullie nog eventjes gezien te hebben op Thajan zijn verjaardag! Angela nog gefeliciteerd met je verjaardag namens de hele familie!!! Tot snel meiden en geniet van de laatste 2 weekjes!!!

Liefs & dikke kus Lin

Kiki

He Ang en Claudia!

Nog heel veel plezier de laatste daagjes!

Dikke zoen,

Kiki

gonny

hallo meiden
nog een paar dagen dan zit jullie reis erop ,maak er nog een paar mooie dagen van en dan nog even afkicken in Londen voor jullie echt thuis komen.
groetjes van ons Gonny