Chillen in Noord-Thailand

Noord-Thailand

‘Lieve olifant. Wij gaan nu op je rug zitten. Je hoeft ons maar een uurtje te verdragen, vind je dat goed? We maken geen gebruik van die ellendige metalen zitjes waar je normaal gesproken dikke Duitsers op moet vervoeren. Wij zijn heel licht en vinden jou lief. Beloof je ons niet te laten vallen?'

Een olifant is een grote hoeveelheid vlees, huid en botten dat er toch nog aandoenlijk uitziet. Ondanks deze aandoenlijke verschijning blijft het een enorm zwaar en sterk beest. Een klein beetje bang waren we dus wel. Wij maakten een ritje op een 30 jaar oude ‘zij'. In een flinke spreidstand op de olifant sjokte we over de weg. We vielen er bijna af toen de olifant een ruk naar rechts maakte om een tak te pakken die ze blijkbaar niet kon weerstaan. Na een half uurtje stopten we bij een een riviertje. Ok, en nu? We moesten de deken onder onze kont vandaan trekken en onze tassen afgeven. Langzaam liep de olifant het water in. Eenmaal in het water gaf de olifantenberijder (de mahout) een teken en de olifant gooide ons in het water. Dit werd ongeveer 10 keer herhaald. Het was enorm vermoeiend om steeds weer op de olifant te klimmen, maar het was wel leuk! Op de terugweg mocht Angela even de mahout zijn en zat op de nek van de olifant. Stevig hield ze de oren vast. Eenmaal terug in het kamp konden we de foto's zien die van onze valpartijen waren gemaakt. Zin om ons van een olifant te zien vallen?

Het badderen met een olifantje deden we in Pai, een plaats in het Noord-Westen van Thailand. In Pai is het leven zeer ontspannen. Het is een hippiedorp waar je een week lang kunt mediteren op een berg, 24 soorten thee kunt drinken, yoga- en massagecursussen kunt volgen en elke avond kunt luisteren naar livemuziek. Je komt hier ook zakenmannen tegen die normaal gesproken een druk bestaan leiden en voor twee weken even lekker geforceerd 'ontspannen' gaan doen. Maar de echte hippies zitten er ook nog en die maken kunst, muziek en joints. Opvallend was dat de Nederlanders hier ruim vertegenwoordigd waren.

Tham Lod is een enorm grottencomplex waar we vanuit Pai met de scooter zijn heengereden. Een prachtige tocht over een zeer bochtige weg. De heuvels waren best pittig en en dat betekende dat we soms niet harder dan 10 km per uur vooruit gingen. De grotten van Tham Lod waren echt prachtig. We hadden beide nog nooit zulke grote grotten gezien. We kregen een privégids die ons met een gaslamp de mooiste stalactieten, stalagmieten en 1700 jaar oude doodskisten liet zien.

In het noorden van Thailand bezochten we naast Pai ook de grote culturele stad Chiang Mai. In de omgeving van de stad hebben we tussen bomen geslingerd. We waren net Tarzan en Jane, maar dan in de 21e eeuw. Heel cool! Ook heel leuk was de kookcursus. Nadat we eerst op de markt alle bijzondere groenten, kruiden en rijstsoorten hadden bekeken, gingen we zelf aan de slag. We hebben heerlijk gegeten, maar vanaf dat moment waren we wel aan de schijterij. Of dat iets zegt over onze eigen kookkunsten of de kwaliteit van de kookschool zijn we nog niet achter.

Onze laatste stop in Zuidoost-Azië was het bruisende en broeierige Bangkok. Daar pakten we een vliegtuig naar Sydney. En vanuit Sydney vlogen we naar Nieuw-Zeeland. Daar zitten we nu. Deze tekst wordt geschreven vanuit een camper die we ergens langs een rivier hebben geparkeerd. Een maand door Nieuw-Zeeland: dat wordt ons volgende verhaal.

Voor meer foto's klik hier

Melanie

Leuk, leuk ,leuk! We hebben erg gelachen om de foto's :-) xxx

jan & ans

wat een mooie en leuke foto's
lieve groetjes ans

Susan

Ik ben zo jaloers! :)
Super leuke verhalen en wat een avonturen allemaal. En jullie zien er zo gelukkig, ontspannen en lekker bruin uit!
Geniet maar lekker van het eten (of niet, haha) en alle mooie momenten daar!
x

Susan

En die olifant, wat mooi!