Jungle Trekking

Recept voor een 3-daagse jungle tour:

Men neme:

- 2 conditieloze Hollandse trienen
- Legerbackpacks (erg klein)
- Bergschoenen
- Hangmat met muskietennet voor bosbeestjes (lees: slangen, schorpioenen, 100 soorten mieren en grappige beestjes die we niet altijd thuis konden brengen)
- Een getrainde hand om je te verweren tegen de kruipels van het oerwoud
- Zaklamp
- Genoeg wc-papier
- GROTE sarong (om die ene schone slip aan te trekken)
- ... En drie welwillende 'slaven' op slippers met potten, pannen, eieren, Lao Lao (whiskey) en de benodigde kennis van de jungle.

Hussel al deze ingredienten goed door elkaar. Voeg er een aantal leuke mede-jungle-trekkers aan toe, een Nederlands sprekende gids en laat dit geheel 3 dagen en 2 nachten pruttelen. Pas daarna wel op; haal de deksel er voorzichtig af, want het geheel kan wat aangebrand en prikkelig zijn, met hier en daar een blaar.

Eet smakelijk!

Zie foto's

Als toetje kregen we iets heel bijzonders ... iets unieks. 'A once in a lifetime experience' ... Rik,deNederlands sprekende gids,legde uit wat we zouden gaan zien. Het klonk niet heel aantrekkelijk, maar toch wilde we erbij zijn.

Met rijstwijn in zijn ene hand een een groot kapmes in zijn andere liep de Cambodjaan om de vastgebonden os heen te draaien. De andere dorpsbewonders maakten het dier gek met trommels en gongen en de nabestaanden vanhet gestorven familielidzaten rustig op het graf toe te kijken. Wij zaten op een boomstronk met zenuwen in onze buik. We wisten dat binnen een paar minuten de nerveuze os voor onze ogen geslacht zou worden.

Waar waren we beland? Op een begraafplaats in een afgezonderd Cambodjaans dorpje in de provincie Ratanakiri, in het noord-oosten van Cambodja.Een dorp waarvan de bewoners nog een simpel leven leiden, vol met oude tradities. Wij zouden een van deze oude tradities meemaken: een offer aaneen voorouder, een jaar na de sterfdag, om te vieren dat hij een beter, mooierleven was ingetreden. Hoe welvarender de familie, hoe groter het geofferde dier. Vandaag werden twee ossen geslacht, een teken dat dat de familie behoorlijk goed in de slappe was zit. Het complete gezin zat op het graf bier en rijstwijn te drinken. Om bij het offer aanwezigte kunnen zijn, hadden wij ook bier meegenomen.Dit werd gelijk open gemaakt en onder de gezinsleden verdeeld.

De man met het kapmes had duidelijk iets te veel genoten van de rijstwijn. Hoe kon hij in godsnaam nog recht mikken met dat mes! Eindelijk was het zo ver. Het ritme van de trommels en gongen werd sneller en de mannen gingen om de os heen staan. Met eenstevige zwaai hakte de rijstwijnliefhebber op de achterpoot van de os in. Zijn poot brak onmiddelijk en we keken recht in een gapend bloedend gat. De tweede poot werd ook door een harde klap van het mes gebroken. Claudia verdween in de bosjes. Tranen sprongen bij Angela in de ogen. Dit was niet hoe we een 'offer' hadden voorgesteld. Naar ons weten wordt een offerdier bijzijn keel doorgesneden zodat hij dood kan bloeden. Een langzame dood, maar geen marteldood. Weer een klap methet mes, dit keer op de rug van de os. Met een houten stok werd op het hoofd vanhet dier geslagen. Er kwam bloed uit zijn mond en uit zijn neus. Weer werd er op het dier ingehakt. Bij elke klap begonnen de toeschouwers te lachen, de kinderen vonden het prachtig. De os liep angstig heen en weer op zijn gebroken achterpoten. Eindelijk werdde osbij de keel doorgesneden en een aantal mannen snelden toe om het bloed op te vangen.Hij leefde nog, maar het zou niet lang meer duren. Please, ga dood, please!

Het geheel had een sadistisch karakter. 'Ja, dat is nou cultuur', zeiden de jongens die mee waren met de trekking. Heel stoer gezegd jongens, maar aan hun geschrokken gezichten zagen we dat ook zijeen andere voorstelling van een offer hadden.

We verlietendebegraafplaatstoenhettweede offerdier nog in leven was.Beide dieren zouden van kop tot staart worden opgegeten. Niets van het dier zou worden verspild. Dit maakte wat we gezien haddeniets minder erg.

Al met al waren dit 3 heftige maar onvergetelijke dagen.

Kiki

Iellll... zielig :-(

Jorrit

Nou, Kiek, wel een lekker aaibaar vachtje..

Lieve A&C,

Wat een verhaal, zeker schokkend zo overwacht, eigenlijk uberhaupt. Ik denk er zeker over na om jullie recept eens te proberen, alleen dan met een gezonde hollandse man als hoofdingrediënt.

Mitzi

Jeetje, ik weet niet zo goed wat ik hier op moet zeggen. Het lijkt me verschrikkelijk om dit te moeten zien en hoewel het best schokkend is wat jullie beschrijven is het best mooi dat jullie het hier ook bij laten. Eerlijk is eerlijk: we krijgen weer iets nieuws mee van de cultuur. Maar als ik dit ooit zelf nog ga doen zal ik dit stukje overslaan denk ik..

He was de rest van de jungle tocht..? ;-)

Groetjes!

Melanie

Jezus meiden, wat een heftig verhaal. Dat moet cker geen pretje zijn geweest. Het is in ieder geval heel wat anders dan mijn activiteiten. Zit nu heel saai in mijn eentje op kantoor te wachten tot het half zes gaat worden, dan gillend naar huis en weekend vieren!

Veel plezier weer en ik kijk uit naar jullie volgende avontuur.

Liefs van Mel

Nicole

Jeetje, wat erg. Ik denk dat mijn reactie ook die van Clau zou zijn. Even een ander plekje opzoeken.
Maarja cultuur he.....
Voor de rest wel heel gaaf om mee te maken denk!
Heel veel plezier nog en laat je niet opeten door al die leuke bosbeestjes.

xxx

Hil

Oeeeeff! Dat zou ik ook niet trekken hoor, heftig!
Knap dat jullie het stukje "cultuur" er in kunnen zien...
Hopelijk zijn jullie volgende avonturen wat vrediger :)

Lfs xxx

Serena

Jemig!! Ik dacht inderdaad ook dat offeren iets vriendelijker ging dan dit. Ongelooflijk!!

Veel plezier weer de komende tijd en tot t volgende verhaal!

Liefs,

Serena

Pia

Heftig verhaal moet je niet iederedag meemaken. Want dan trek je het niet meer.

Was de 3 daagse jungle Trekking voor de rest wel leuk?

Veel plezir en groetjes van Fred en Pia

Lucy Adelaar

Ik heb vol belangstelling uitgekeken naar jullie nieuwe reis belevenissen. Ik ben best heel trots op het feit dat jullie dit toch maar allemaal doen. In mijn ogen zijn jullie echte Super Power Vrouwen! Als je het maar weet !

gonny

hallo dames

wat een belevenis weer en zulke mooie foto's schitterend.wij waren een paar dagen weg maar hebben dit niet meegemaakt.
nog veel reisplezier en tot jullie volgende verslag

groetjes gonny en de rest

Agnes en Leendert

Hoe was het verder in de jungle ..is de whiskey nog op geraakt

Groetjes

Mark

Intens! Blijf schrijven, jullie verhalen zijn zeker hapklare brokken.

ik heb de twee weken in Nieuw Zeeland weer overleefd... ff relaxen nu. Groeten vanuit de andere jungle: Bali :-)

Ilona

Gadver! Ik moet er niet aan denken om die slachting te zien! Dan maar toch hier in Holland :)
Hoe was de tocht verder?
Ik hoorde van thajan dat jullie het erg naar jullie zin hebben! De foto's zien er goed uit :D
Heel veel plezier!
Kusjes Ilona

ANGELA & CLAUDIA

Hallo allemaal!
Sorry dat we jullie zo hebben laten schrikken met het verhaal over de slachting. Gelukkig was dit slechts het toetje. De momenten hiervoor waren echt fantastisch en onvergetelijk (hier en daar wat vermoeiend). Maar we denken dat de foto's hier meer over zeggen dan al onze woorden.
We zullen spoedig jullie blij maken met een nieuw avontuur :)

Groetjes ons!

Susan

Hey!
Wat zien jullie er stoer uit zeg! Wauw!