Het duikavontuur: the day after

Dag lieve mensen,

Daar ben ik weer. En ik ben weer bijna de oude (minus de ambitie om te duiken). Ik heb op een harde manier geleerd dat duiken niets voor mij is. Het begon allemaal veelbelovend. Claudia en ik zaten met Steve (rijke Amerikaan van 41) en Slava (Russische tiener) in een duikgroepje. Lekker klein en overzichtelijk groepje dus. We hadden een geweldig geduldige leraar, Sebastian, een Fransman. Ik dacht dat duiken niets voor mij zou zijn, omdat ik claustrofobisch ben en bovendien vond ik al die giftige en bijtende zeedieren niet echt een prettig vooruitzicht. Maar het tegendeel bleek waar: ik vond duiken prachtig! De giftige dieren bleken prachtige onderwaterwezens te zijn en er zwom een drie meter lange haai onder mij door! Wat een geluk! Het klaren van mijn oren ging lastig, maar dat scheen vaker voor te komen.

Tijdens mijn derde duik gingen we naar 18 meter diepte. Ik had weer moeite met klaren en deed het rustig aan. Ineens knapte er iets in mijn oor en verloor het bewustzijn. Dat wil zeggen: ik voelde dat ik nog kon ademen, maar ik zag niets meer. Ik voelde ook dat mijn leraar mij door elkaar schudde, maar ik zag niets. Toen het beeld weer terug kwam, keek ik in de geschrokken ogen van mij leraar en zag dat we ver van de rotsen waren die op 18 meter lagen. Na het duiken ging het prima met me (los van het feit dat ik enorm baalde dat ik mijn PADI niet kon halen omdat ik de vierde duik niet kon doen). Maar 's avonds werd ik enorm duizelig, misselijk en ik kon slecht ademen. Mijn ellebogen en schouders deden pijn en ik had een gigantische druk op mijn hoofd. Allemaal tekenen van decompressieziekte.

Over de 24 uur die daarop volgde, ligt een waas in mijn geheugen. Ik ben naar een kliniek op Ko Tao gegaan en daar hebben ze mij aan het infuus gehangen en zuurstof gegeven. De volgende dag ben ik met de boot naar Ko Samui gebracht en vervolgens met ambulance naar Bangkok Hospital. Daar ging alles voor mijn gevoel heel snel. De arts was heel duidelijk en ik mocht haar gelijk. De verzekering was ook zo geregeld, er was een Nederlandse vertegenwoordiger in het ziekenhuis aanwezig. Ik heb 5 uur in een decompressiekamer gelegen. Dit ging in eerste instantie prima: ik had geen bril op en kon dus gelukkig niet zien waarin ik gevangen zat. In de kamer hebben ze me 'terug' naar 18 meter diepte gebracht. Doel: ik moest van het teveel aan stikstof in mijn lichaam af. Het nadeel van de behandeling was dat mijn opgelopen oortrauma erger werd. Ook kreeg ik tijdens de behandeling te veel zuurstof binnen waardoor ik zuurstofvergiftiging opliep. Het resultaat was dat ik het laatste uur hoestend heb doorgebracht met pijn over mijn hele lichaam. Het voelde alsof er duizenden naalden in mij staken.

Ik kwam met koorst uit de decomrpessiekamer en toen voelde ik mij echt ziek. Met koorts en overal pijn, was het moeilijk om nog positief te blijven. Gelukkig was Claudia altijd in de buurt om mij te vertellen dat alles goed kwam. Ook heeft ze werkelijk alles geregeld op Ko Tao terwijl ik in de kliniek als een zombie voor mij uit zat te staren. Zo heeft ze het bijvoorbeeld gepresteerd om binnen een half uur van de kliniek terug naar het hotel te gaan, twee tassen in de pakken (mijn kleding lag overal verspreid) en weer terug naar de kliniek te gaan zodat we op tijd zouden zijn voor de boot. Claudia is een held.

Na een nacht in het ziekenhuis voelde ik met een stuk beter. Ik werd geweldig verzorgd door de Thaise zustertjes. Regelmatig kwamen ze mijn bloeddruk en temperatuur meten. Ook werd het toiletgebruik nauwkeurig in de gaten gehouden. Elke twee uur werd aan mij gevraagd: 'How many time pi pi and how many time poe poe?'.

De derde dag liep ik een maaginfectie op en moest ik weer aan het infuus. Elk slokje water en elk hapje eten betekende een directe trip naar de toilet. En dit was lastig, want ik moest me met een paal aan mijn arm zien voor te bewegen. Ook douchen met de metalen stok was een tegenvaller. De vierde en vijfde dag in het ziekhuis waren vooral erg ontspannen. De maagpijn was weg, drie keer per dag werd er eten gebracht en ik had een tv met twee filmkanalen. Eindelijk vakantie!

Het gaat nu goed met me. We zijn aan het bijkomen in Bo Phut, een vissersdorpje op Ko Samui en we doen voor de verandering helemaal niets!

Liefs,
Angela

PS: bedankt voor al jullie reacties. Het is ontzettend fijn om iets van familie en vrienden te horen wanneer je aan de andere kant van de wereld in het ziekenhuis ligt.

Reacties

Reacties

Jan W

Goede morgen lieve dochter ,van uit een mooi Ilpendam kan ik je melden dat wij (pap en mam) blij zijn dat het zo goed is afgelopen , we slapen nu weer de hele nacht door en hebben onze rust weer gevonden . Dammen of schaken zijn ook hele leuke sporten die je op het strand kunt spelen , lekker in de zon met een koud glaasje er naast . en lekker niets doen ... dat lijkt mij ook wel wat . Ga nu eerst maar lekker genieten van jullie vakantie ... groet je pap

Sergio

Fijn dat het weer allemaal goed gaat Ans! Mijn smsjes naar jou komen alleen niet aan :( die blijven op verzenden staan maar er gebeurt niets!
Dikke knuffel voor jullie, fijn dat Clau zo goed voor je zorgt!
Moge het genieten nu echt beginnen!
Have fun!! xxx

Leonie

Tjee meis, je hebt me wel laten schrikken.. wat een verhaal! Ben blij dat er zo goed voor je gezorgd is in verschillende klinieken in Thailand (wees blij dat je niet in Afrika zat..) en dat het nu inmiddels weer veel beter met je gaat! Doe nog maar even rustig aan en probeer vanaf nu weer te genieten van alles wat er op je pad komt! Fijn om te horen dat Claudia zo goed voor je zorgt.
Take care meis, ik denk aan je!

Heel veel liefs vanuit Utrecht,

Leonie

Lilian

Hey lieve meis,

Ben blij om te horen dat het allemaal goed afgelopen is, en inderdaad Claudia is een topper. Super fijn dat ze alles zo goed geregeld heeft. Geniet van je verdere reis, ik wacht vol smacht op nieuwe avonturen ( mogen wel iets minder avontuurlijk hoor ;) ) waarbij ik lekker kan wegdromen vanuit de nederlandse kou.

Liefs
Lilian

Merel

Wat een heftig verhaal, lieverd! Ben blij dat het inmiddels achter de rug is & je weer kunt gaan genieten. Liefs voor jullie beiden en nu heel veel plezier! X

gonny

hallo angela en claudia

ik ben blij dat we weer wat positiefs van jullie horen .
wat een belevenis ,nu nog even rustigaan bijkomen en dan weer verder.
denk even om jullie lijf hoor anders blijft het je achter volgen en dan maar weer verder gaan genieten.

groetjes gonny en de rest

Kiki

Ang! Fijn dat het beter met je gaat :-) Lekker rustig aan doen, dat is het doel van zo'n eiland!

Liefs!

Anne-Marie

Heeey Angela, Ben blij dat het weer beter met je gaat en voor Claudia, bedankt dat je zo goed voor mijn nichtje gezorgd hebt, je bent een topvriendin!!! Meiden rust lekker uit en geniet van het alles om jullie heen. Kijk weer uit naar het vervolg XX

Mitzi

Hey meiden,

Wat goed om te horen dat het weer beter gaat, gelukkig hebben we eerst Claudia's versie gehoord en de jouwe pas nu het weer beter gaat want het is ee heel verhaal.. Was het je eerste keer duiken? Mag je dan al tot 18 meter diepte?? Jammer dat je je diploma niet hebt maar dat kan altijd nog ;-)
Goed om te horen dat er even helemaal niets op de planning staat, dan zijn weer allebei weer fit om straks weer volgens planning door te gaan.
Beterschap Angela en Clau: zo te horen heb je top gehandeld!

Liefs

Leendert Wals

Tjonge ,tjonge wat een verhaal .
Decompressie ziekte,oortrauma,zuurstofvergiftiging en maaginfectie.
Dat is allemaal niet mis.
Gelukkig dat het weer goed met je gaat.
Komen jullie maar lekker bij in Bo Phut, het visssersdorpje op Ko Samui.
Blijf vooral aan de oppervlakte en niet te diep meer.
Groetjes
Agnes en Leendert

Pia

Hoi meiden, gelukkig is alles goed afgelopen en kunnen jullie weer verder reizen. Geen gekke dingen meer doen want heel Ilpendam stond te schudden.
Gelukkig was Glaudia is de buurt om voor je te zorgen.

Angela beterschap doe het rustig aan.

Een hele goede reis verder en geniet ervan.

Groetjes van Pia

Melanie

Jeetje Ans, wat een verhaal. Decompressieziekte en alles wat je er nog bij kreeg. We zijn blij te horen dat alles weer goed met je gaat want je heb ons behoorlijk laten schrikken net weg en al van alles mee gemaakt!

Doe rustig aan, kom lekker bij in het vissersdorpje en geniet!

Liefs van Raym en Mel

Joke.

Wat fijn om te horen dat het weer beter gaat met Angela. Rusten jullie lekker uit in Bo Phut en geniet ervan. Een hele fijne reis verder.

Liefs Joke

Anton

Goed om te lezen dat het beter gaat!
En Claudia, wat een super vriendin!!!
Ik hoop dat het vanaf nu lekker genieten wordt, jullie hebben je portie wel gehad...
Fijne vakantie!!!

Susan Loffeld

Hey Angela en Claudia!

Ik zit hier met kippenvel dit verhaal te lezen. Wat moeten jullie allebei, en vooral Angela, bang zijn geweest zeg!!!
Wat een verhaal.

Gelukkig gaat het nu beter en zijn jullie een beetje aan het relaxen. Geniet maar lekker van elkaars gezelschap en van de natuur en helemaal van het feit dat jullie bij elkaar in goede handen zijn! Heel fijn dat Claudia er zo voor je was, Ans!

xxx

En nooit meer zulke enge dingen posten hier!!!!

Karel

Hi meiden, goed dat jullie elkaar zo goed opvangen "that's were frinds are for"

Na een duik in de zee,
viel het Angela niet mee.
Ze kwam bovendrijven als een haai,
maar gelukken is ze erg taai.
en is het nu weer OK!

Ilona

Angela, gelukkig dat het weer goed met je gaat! Laat ons niet meer zo schrikken he!
Doe voorzichtig ;)

Fijne reis verder!

jan en ans

Hoi Angela, geweldig dat het zo goed is afgelopen, maar niet teveel naar je vader luisteren hoor. Dammen en schaken kun je ook nog gaan doen als je net zo oud bent als hij. Geniet van jullie reis. Ans

Ruud

Pfff Angela , de rillingen gingen over mijn lijf , heb jij weer. Ben erg blij dat het nu achter de rug is en wat heb je jezelf weer goed op de been weten te houden met al die ellende. Wat dat betreft had gelukkig goede verzorging om je heen en was je in goede handen, Claudia plus plus.

Nou, laat ons niet meer zo schrikken en neem het er alsjeblieft nog even van want we willen nog meer avonturen met je beleven ;-)
Groetjes,

Ruuud

Marloes

Jeetje meid! Ik schrik ervan. Gelukkig is het goed afgelopen met je! Doe voorzichtig! (maar blijf vooral genieten).

Groeten

marloes

Nicole

ben blij dat ik jullie heb gesproken!
En erg opgelucht dat het nu weer goed gaat! Ik met me vehalen ook over dat duiken! had gewoon mijn grote mond moeten houden!
Maar de reis gaat gelukkig verder en tijd voor echte vakantie.

Meiden heel veel plzier en hou het maar bij een potje SKIP -Bo!

xxxx

annelies

Ik reageer eerst voordat ik de PS lees die hierna volgt.
Wat hebben jullie veel mensen die met jullie meeleven!
Jullie hebben voor veel gesprekstof gezorgd! Denken jullie wel aan de kiloos op jullie lijf,jullie hebben exstra reserves nodig! Eet gezond rust uit en geniet van het leven boven water,pas op voor wilde soorten levende wezens. annelies

Wil en Ruurd

Hallo Meiden, We genieten van de mooie foto's en verhalen. Wij weten hoe mooi Thailand is. Geuren, kleuren en aardige mensen. Claudia, hartelijk gefeliciteerd. Hoe was het om je verjaardag in een land te vieren met heerlijke warme avonden? Wij hebben veel sneeuw en schaatswedstrijden. We blijven jullie volgen via deze site. Groeten, Wil en Ruurd

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!